HISTORIE

Vålerenga Trolls ble grunnlagt i 1983 under navnet Oslo Trolls, av en kameratgjeng fra Oppsal og Lambertseter. Laget er dermed eldst i Norge hva gjelder organisert amerikansk fotball.

Det første offisielle NM ble avholdt i 1986, og Trolls vant de fire første årene, før tre år der erkerivalen Oslo Vikings tok gullet. Trolls hadde sin andre storhetstid på 90-tallet, og vant NM i årene 1993-1997. I denne perioden gikk klubben også inn i Vålerenga.

I 1998 mistet laget en rekke spillere, og tapte NM-gullet til Oslo Vikings igjen. Så fulgte noen oppbyggingsår der klubben måtte bygge fra bunn av. Det skule gå tre NM-finaler uten at Vålerenga var representert, og enda en uten gull, før pokalen endelig kunne hentes hjem etter 2003-sesongen. Dette var klubbens 10. NM-gull på senior, mer enn noen andre lag i Norge.

Etter 2005-sesongen kom klubbens andre store generasjonsskifte. En rekke spillere ga seg, og den påfølgende sesongen ble en trist affære med en rekke store tap både i den norske serien og i Europa-cupen. I 2007 valgte klubben å stille i andre divisjon for å bygge opp laget igjen, og endte til slutt som nummer tre i denne serien. Også i 2008 spilte Trolls i andre divisjon, og endte da på andre plass. I 2009 var vi tilbake i første divisjon, men året ble en sportslig nedtur og laget endte som nr. 5 og sist på tabellen.

I 2010 åpner et nytt kapittel i klubben. For første gang er en trener og sportslig leder ansatt på heltid, og optimismen er på vei tilbake for seniorlaget. U19-laget hadde tidenes sterkeste sesong i 2009, og flere spennende spillere derfra vil fortsette utviklingen på seniornivå.

Junioraktiviteten i Trolls har alltid ligget i forkant, og Trolls har vært en pådriver i utviklingen på juniornivå opp gjennom tidene. Det første NM for U19 ble avholdt i 1994, og det første U16-NM i 2001. Vålerenga Trolls har totalt 6 U19-gull og 3 U16-gull. Klubbens foreløpig siste gull på juniornivå kom høsten 2015, da U19-laget vant NM-finalen over byrivalene Oslo Vikings.

Vålerenga Trolls var også i noen år den eneste klubben som drev med fotball på U13-nivå i Norge, inntil det høsten 2007 for første gang ble avviklet en offisiell turnering for dette alderstrinnet. Per i dag er det aktivitet i denne aldersgruppen flere steder i landet.

Som første klubb i Norge har Vålerenga Trolls opprettet et utviklingssstipend for lovende spillere som vil utvikle seg i fortballens hjemland gjennom studier og spill på higth school- eller collegenivå.

VIF trolls historie
VIF trolls historie 3